God morgon välkommen vecka 29

Publicerad 2012-03-15 08:45:05 i I väntan på liten nummer 2

Hej alla glada i dag välkommnar vi vecka 29 28+0 (Lite som jag känner )helt underbart att tiden går så fort som den gör hhihi helt ärligt vill jag ha ut dig nu jag har massa sammandragningar och ont i mellan åt och det känns tungt känner mig  gammal och hängig i kroppen just nu så låt veckorna flyga ännu snabbare :) Men känns så fantastiskt underbart då du ligger i magen med då du gör alla dessa rörelser tror du känner nu att det är lite väl trångt du böker rätt mycket och det känner jag det känns lite olika med theja låg i magen hon krångla inte lika mycket runt och runt som du gör lilla tjejen där inne :P helst på kvällen då bökar  vi på en massa i mammas mage....

Längtar som tusan efter dig ....




Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma till Theja Junie Maximilian <3

Mitt namn är Elin och jag är 27 år gammal (2010-10-23 föddes lilla theja) och Junie föddes 2012-06-06 ,Älskar livet som mamma till mina <3 Väntar nu en liten prins som är beräknad 2015-04-15 Som kom 2015-03-22 häng med vettja ! Följ gärna min blogg där jag dagligen bjuder på små glimtar ur mitt liv.Älskar min underbara familj ni är mitt allt. det är svårt att förklara kärleken till er mitt barn den är oändlig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela